Skok po skok, znanje je blizu- s listom i kamenom u nizu!
S dolaskom proljeća i prvim toplim danima odlučili smo iskoristiti buđenje prirode kao poticaj za provođenje edukativno-istraživačkog projekta u prirodi, koji je obuhvatio raznovrsne aktivnosti s naglaskom na cjelovit razvoj djece. Projekt se odvijao u razdoblju od 20. ožujka do 30. travnja, a uključivao je istraživačke, motoričke, likovne, ekološke i socijalno-emocionalne sadržaje.
Na prvi dan proljeća organizirali smo odlazak na Mrsinj gdje smo proveli veći dio dana na otvorenom. Djeca su uživala u suncu, svježem zraku i prvom ovogodišnjem pečenju kobasica, uz laganu glazbu i slobodnu igru. Ovakav boravak u prirodi pomaže razvoju socio-emocionalnih vještina, potiče osjećaj zajedništva i povezanosti s prirodom, te smanjuje stres i napetost. Dan šuma obilježili smo sadnjom graha koristeći jednostavne alate i prirodne materijale koje smo pronašli u okolini, poput zemlje s krtičnjaka. Ova aktivnost djeci je približila pojam sadnje i brige za biljke. Sadnja biljaka razvija osjećaj odgovornosti, upornost i razumijevanje bioloških procesa. Djeca su pratila rast graha, zalijevala ge, dodavala zemlju i razgovarala o njezinim dijelovima. Kroz pjesmu „Jednoga dana“ spoznali su dijelove biljke povezujući tekst s onim što su sami promatrali.
Svakodnevne šetnje bile su prilika za promatranje prirode – posebno proljetnica, njihovih boja, mirisa i oblika. Koristeći povećala i dvoglede, promatrali smo mravinjake, lišće, kore drveća i druge prirodne pojave. Kroz osluškivanje prirodnih zvukova razvijala se auditivna percepcija, a igra „Tko sam ja?“ (sova huče, vjeverica skače, vuk zavija…) poticala je maštovitost, verbalno izražavanje, imitaciju i motoričku koordinaciju.
Djeca su aktivno koristila prirodni okoliš za penjanje, skakanje i istraživanje, čime su razvijala grubu motoriku, ravnotežu i prostornu orijentaciju. Alati poput grabljica, lopatica i vlastitih ruku korišteni su za istraživanje tla, bilja i organizama, čime su se razvijale fine motoričke sposobnosti, taktilna osjetljivost i suradnja u skupini.
U šetnjama smo sakupljali otpad, koji smo pravilno odlagali, a pritom koristili zaštitne rukavice. Ove aktivnosti poticale su razvoj svijesti o zaštiti okoliša, odgovornosti prema prirodi te važnosti čuvanja zajedničkog prostora.
Spontanim pronalaskom prirodnog „terarija“ (staklena boca godinama u prirodi stvorila je ugodno mjesto za razvoj živog organizma) nastala je aktivnost izrade senzornih bočica. Djeca su pažljivo ubirala cvijeće i biljke, stavljala ih u bočice te pomoću pipeta dodavala vodu. Ova aktivnost poticala je razvoj fine motorike, koncentraciju, pažnju, preciznost i senzornu integraciju.
Projekt je obuhvatio i kreativne aktivnosti – izrađivala su proljetno stablo i cvjetove od krep papira, ljepila kuglice koristeći prste. Time su razvijala finu motoriku, kreativnost, osjećaj za boje i oblike, kao i strpljenje i sposobnost dovršavanja zadatka.
Posebnu radost izazvale su igre poput „Spoji cvijet s kanticom“ gdje su djeca razvijala logičko razmišljanje, prepoznavanje boja, koncentraciju i koordinaciju oko-ruka. Igra „Pogodi tko se nalazi ispod povećala“ uz pomoć svjetlosnog panela poticala je opažanje, znatiželju i vizualnu diskriminaciju.
Krajem travnja, povodom Praznika rada, organizirali smo još jedan piknik u prirodi. Djeca su ponovno sudjelovala u pečenju kobasica, uživala u voću i slobodnoj igri u šumi. Ovaj dan bio je kruna zajedničkog rada, učenja i druženja, te još jedna prilika za jačanje međusobnih odnosa i povezivanja s prirodom.
Projekt smo zaokružili izradom plakata sa fotografijama djece u provedenim aktivostima.
Provedeni projekt pokazao se izuzetno uspješnim, jer su djeca kroz igru i praktično iskustvo razvijala brojne vještine – kognitivne, motoričke, socijalne, emocionalne i komunikacijske. Aktivnosti su bile osmišljene tako da potiču radoznalost, istraživanje i povezanost s prirodnim svijetom, čime se stvaraju temelji za održive i ekološki osviještene navike od najranije dobi